Afgang før tid - miljøhensyn og færgefart

Læsøfærgen barsler nu med et nyt tiltag, som er affødt af både fartbegrænsninger, den lave vandstand omkring Læsø, miljøhensyn og ren og skær økonomi.

 

Havneudvidelsen i Frederikshavn Havn har sammenholdt med havnens ’fartbegrænsninger’ i både inderhavn og yderhavn medført, at Læsøfærgen er nødt til at bruge op til flere minutter ekstra både ved ankomst og afgang. Det medfører så et behov for at indvinde det tabte på turen over for at vi kan overholde ankomsttiden. Og en konsekvens af det er både et øget brændstofforbrug og øgede udledninger af de såkaldte emissioner – røggas og partikler fra skibets skorsten.

 

Derfor vil man nu på forsøgsbasis åbne mulighed for, at skibets kaptajn kan beslutte, at man afgår op til 10 minutter før tid, forudsat at alle bookede passagerer og køretøjer, som er fremmødt rettidigt, er tjekket ind og ombord. Det vil gøre det muligt at sikre en lavere hastighed både ved afsejling og ankomst, både i Vesterø og i Frederikshavn.

 

Gevinsten er betragtelig for både miljøet og færgeselskabets økonomi på brændstofkontoen. En reduktion i hastigheden på bare 10 procent betyder en besparelse på op til 25 procent brændstof, og energiforbruget i havnene er i forvejen højt, fordi færgen skal vende og manøvrere i meget forskellige scenarier med andre skibe, varierende vindpåvirkning og vanddybder. Og det løber op, når der er mere end 1.580 årlige anløb og afgange.

 

Så enhver mulighed for at gøre afgang og ankomst mere smidig og dermed mere skånsom for både pengepungen og miljøet er velkommen.

 

Hagen ved at benytte muligheden for afgang før tid er naturligvis, at passagerer, der tjekker for sent ind, og eventuelle chance-passagerer og -bilister kan blive efterladt, og det kan forståeligt nok skabe en vis frustration, medgiver administrations- og bookingchef Bente Faurholt:

- Det er klar, at det kan koste lidt på popularitets-kontoen, men vi har så gjort det også, at vi har reduceret tidskravet ved tjek-ind til 15 minutter for biler. For gående er det fortsat 10 minutter. Og vi venter naturligvis også på bussen i Vesterø. Til gengæld er vi så meget opmærksomme på at tjekke, at de bookede rent faktisk holder i opmarchbanerne eller står ved indgangen, og vi vil være skarpe på at få alle ombord så hurtigt som muligt, så vi kan overholde de krav, vi er underlagt fra myndighedsside. Det er klart, at tiltaget formentlig især kan blive aktuelt udenfor højsæsonen, og vi håber selvfølgelig også på, at der er forståelse for tiltaget, som træder i kraft fra den 1. juni i år.

Margrete Læsø i Frederikshavn
Læsøfærgen bruger cookies for at gøre det nemmere for dig at booke billet og bruge hjemmesiden, og så bruger vi cookies til at måle trafikken på hjemmesiden. Du kan altid slette de cookies, der er sat. Læs mere her
Accepter cookies