Læsøfærgens historie

Ikke-brofast ø… Det er Læsø, og det betyder jo, at der skal sejles (eller flyves). Og op gennem historien har det været dygtige søfolk, som har sikret transporten af personer og gods til Læsø. Frem til 1872 har det foregået i åbne sejlbåde, som er landet på stranden og har afleveret sin last af post og personer.

I 1872 bygges Vesterø Havn og Læsø får en fast postrute med skibet Ane Margrete, som sejles af læsøboen Chr. Kiel Larsen, som passer ruten i 15 år uden en eneste sygedag!

Fra 1887 og frem til 1918 sørger et dampskibsselskab ejet af 2 læsøboere for færgefarten til Læsø. 26. november 1918 stiftedes så Andelsdampskibsselskabet AMBA Læsø, som helt frem til år 2000 står for færgefarten til Læsø med en række forskellige færger. Navnet blev ganske vist ændret i 1980, hvor dampskibsæraen var slut, og det således fremover blot hed Andelsfærgeselskabet Læsø. I 1980 kom motorfærgen Ane Læsø til, og i 1997 blev den nuværende færge Margrete Læsø søsat fra Nordsøværftet i Ringkøbing.

I 2000 blev Andelsfærgeselskabet opløst og færgefarten overtaget af det nyetablerede Færgeselskabet Læsø I/S med Læsø Kommune og Nordjyllands Amt som interessenter. I forbindelse med amternes nedlæggelse i 2006 overgik ejerskabet til Læsø Kommune og Færgeselskabet Læsø bliver i 2007 til et K/S.

2011 købes den tidligere Samsøfærge som afløser for den gamle Ane Læsø og bliver Læsøfærgens nye reservefærge.

Med udgangen af 2019 nedlægges Færgeselskabet Læsø K/S og rederiet overgår til Læsø Kommune, hvor det bliver en selvstændig afdeling med navnet Læsøfærgen.

Se bog-udsnittet med færgens historie som PDF >

Læsøfærgen og Vesterø Havns historie hører tæt sammen, og i 2022 kunne Vesterø Havn fejre 150-års jubilæum.

Læs om havnens og færgens historie her >

(Foto i top: Læsødamperen LÆSØ 1928 - 1961 Verner Øgaard, Læsø Museumsforening)