Ø-billetter og Ø-kort

Læsø Kommune tilbyder fastboende, unge fra Læsø under 25 år samt sommerhusejere et Ø-kort, som giver privatpersoner mulighed for at rejse på Ø-billetter til særlig Ø-pris.

Ønsker du at rejse på Ø-billetter, skal du først ansøge Læsø Kommune om et Ø-kort, og dernæst skal du have tilknyttet dit Ø-kort til Læsøfærgen. Der må forventes en ekspeditionstid på op til 4 uger, fra du sender din ansøgning, til du er klar til at købe Ø-billetter.

Du kan læse mere om, hvordan du får adgang til Ø-billetter, samt hvilke regler de er underlagt, i det følgende.

Hvem kan få Ø-kort?

Det røde Ø-kort udstedes til alle, der har folkeregisteradresse på Læsø.

Som en særordning kan unge fra Læsø blive ved med at rejse på deres røde Ø-kort - og dermed til Ø-pris - frem til de fylder 25 år, selvom de fraflytter øen i forbindelse med uddannelse eller arbejde. 

Ordningen trådte i kraft d. 1. januar 2023, og unge fraflyttet efter denne dato vil automatisk kunne rejse videre på deres eksisterende Ø-kort.

Det var, for unge der var fraflyttet før d. 1. januar 2023, muligt at søge Læsø Kommune om et nyt Ø-kort indtil d. 1. april 2023.  

Det blå Ø-kort udstedes til sommerhusejere på Læsø.

Det blå Ø-kort udstedes til alle privatpersoner, der ejer et fritidshus på Læsø, samt dennes ægtefælle, samlever og hjemmeboende børn u. 18 år.

Ejendommen skal indeholde en registreret boligenhed, der ikke udlejes til helårsbrug.

Køber du et sommerhus på Læsø, kan du først ansøge om Ø-kort den dag, du overtager huset. Før denne dato vil du ikke fremgå som ejer, når borgerservice gennemgår din ansøgning, og den vil derfor blive afvist. Ved nybyggeri kan Ø-kort udstedes, når byggeriet er færdigmeldt.
Med det blå Ø-kort kan du rejse til Ø-pris.

Det grønne pendlerkort udstedes til personer, der ikke har folkeregisteradresse på Læsø.

Det grønne pendlerkort giver ikke adgang til billetter til Ø-pris, men med dette kort har privatpersoner mulighed for at opnå trappetrinsrabat. Læs mere om trappetrinsordningen her.

Proceduren for ansøgning og tilknytning til Læsøfærgens bookingsystem følger den for Ø-kort.


Hvordan får jeg Ø-kort?

Ø-kort udstedes af Læsø Kommune.
Du kan ansøge om Ø-kort på laesoe.dk/ansoeg-om-oe-kort.

Når du har modtaget dit Ø-kort fra Læsø Kommune, skal du følge vejledningen under punktet “Hvordan får jeg adgang til Ø-billetter?”, som du finder længere nede på siden.


Hvad skal jeg vide om Ø-billetter?

Ø-billetter er omfattet af en række særregler, som du kan læse her:

  • Ø-billetter må kun anvendes til privatkørsel.
  • Ø-kort er personlige og udstedes med navn og billede.
  • Du skal altid have dit Ø-kort med på rejsen, når du benytter en rabatordning, der kræver Ø-kort.
  • Ø-kortet og gyldig dokumentation for din bopæl skal kunne fremvises på forlangende.
  • Du må gerne have Ø-billet til flere personer på samme booking, men alle personer skal kunne legitimere sig med deres Ø-kort ved ombordstigning. Det gælder dog ikke ved bilbilletter, hvor det er nok, at én person i bilen kan vise Ø-kort.
  • Du må kun have én booking med samme bilregistreringsnummer på samme dag i samme sejlretning.
  • Har du tilmeldt dit betalingskort til automatisk betaling, trækkes billettens pris først, når rejsen gennemføres. 
    Udebliver du fra din reservation, skal billetten betales, hvis den ikke afbestilles rettidigt.
  • Ved misbrug af ordningen med Ø-kort er billetten ugyldig, og der opkræves en kontrolafgift på kr. 750,-. Kontrolafgiften og ny, gyldig billet til den pågældende afgang skal betales, før du kan gå eller køre ombord.
  • Ved gentagen misbrug fratages retten til ordningen i et år.
  • Særreglerne er et tillæg til de til enhver tid gældende generelle betingelser og bestemmelser.

Gyldighed og ansvar

Ø-kortet er gyldigt, så længe du opfylder de aktuelle betingelser for udstedelse.

Er du fraflyttet øen, har du solgt dit fritidshus, eller har du blåt kort og er fyldt 18 år, er Ø-kortet ikke længere gyldigt.

Ugyldige Ø-kort eller kort, der ikke længere benyttes, skal afleveres på færgekontoret eller klippes over og bortskaffes.

Det er dit ansvar at passe på dit Ø-kort, så det ikke misbruges af tredjepart. Ved bortkomst af Ø-kortet skal dette straks meddeles Læsøfærgen.

Det er dit ansvar, at du ikke videregiver dine loginoplysninger til tredjepart. Ved mistanke om misbrug skal dette straks meddeles Læsøfærgen.


Hvordan får jeg adgang til Ø-billetter?

Når du har modtaget dit Ø-kort fra Læsø Kommune, skal denne vejledning følges, for du kan få adgang til at booke Ø-billetter.

  1. Opret profil:

Gå ind på Læsøfærgens bookingsystem og opret en kundeprofil.

Vær opmærksom på, at den e-mailadresse, du vælger til din profil, er den, du skal logge på med hver gang fremover, da den er din unikke nøgle til systemet. Det er også på denne mail, du får dine billetter og andre beskeder vedr. dine bookinger.

Får du ny mailadresse, kan du kontakte ekspeditionen, så du fortsat kan se din historik og dine fremtidige bookinger.

 

  1. Tilknyt dit Ø-kort til din profil:

  • Under menuen "Betalingskoder" kan du se, om vi allerede har tilknyttet dit Ø-kort til din profil. Hvis vi har det, vil du se en stregkode, som har dit Ø-kortnummer, og du er nu klar til at købe Ø-billetter og kan springe næste punkt over.
  • Hvis du ikke kan se dit Ø-kort, skal du sende en mail til os på info-lf@laesoe.dk med dit navn og den e-mail, du har oprettet din nye kundeprofil med, samt dit Ø-kortnummer, så tilknytter vi det for dig.
    Du får besked på mail, når du er klar til at købe Ø-billetter.

Hvordan køber jeg Ø-billetter?

Når du har fået tilknyttet dit Ø-kort til din profil i bookingsystemet, er du klar til at købe Ø-billetter.

Billetter skal købes online inden ankomst, hvis du vil være sikker på en plads på færgen.

Du skal altid starte med at logge på din personlige profil, inden du booker din billet. Så har du alle dine bookinger samlet ét sted og har automatisk adgang til de billettyper, som dit Ø-kort tillader.

  • Log på Min Side og vælg ”Ny reservation”. 
  • Book din Ø-billet – bemærk alle Ø-billetter er med røde ikoner.

Når du kommer til betaling, kan du indtaste dine kortoplysninger eller vælge MobilePay, eller du kan tilknytte dit betalingskort til Læsøfærgens abonnementsaftale, så du slipper for at skulle finde dit betalingskort frem, hver gang du skal rejse.


Hvordan tilknytter jeg et betalingskort til mit Ø-kort?

Som Ø-kortkunde har du mulighed for at tilmelde dig Læsøfærgens abonnementsordning, hvor du tilknytter et betalingskort til din kundeprofil. På den måde bliver rejsens pris automatisk trukket på afrejsedagen, og du slipper for at skulle indtaste kortoplysninger hver gang du booker. 

  • Log først ind og lav den booking, du ønsker.
  • Når du kommer til siden med personoplysninger, skal du sætte dit Ø-kortnummer ind i feltet "Evt. betalingskode" ved at trykke på den grønne knap med dit navn ved siden af feltet.
  • Du får nu mulighed for at melde din betalingskode - altså dit Ø-kort - til automatisk betaling. Følg anvisningerne på skærmen.
  • Fremadrettet skal du blot vælge dit Ø-kort som betalingskode, hver gang du booker, så trækker vi pengene på det tilmeldte betalingskort.

Pengene trækkes først ved afrejse, men vi gør opmærksom på, at beløbet er forfaldent til betaling, hvis du udebliver og ikke afbestiller din rejse rettidigt jf. vores betingelser.

Når du har knyttet dit betalingskort til din profil, har du også mulighed for at rejse som gående på dit Ø-kort uden forhåndsbooking. Læs mere under næste punkt.


Kan jeg betale med mit Ø-kort som gående?

Som gående har du mulighed for at rejse på dit Ø-kort uden at have booket billet på forhånd.

Det kræver, at du enten 

  • Har tilmeldt automatisk betaling på dit Ø-kort som beskrevet ovenfor. 
  • Har indsat kontanter på dit Ø-kort: Har du ikke et betalingskort, kan der indsættes kontanter på dit Ø-kort ved henvendelse på vores kontor i Vesterø i ekspeditionens åbningstid.

Herefter ankommer du blot til landgangen og får scannet dit Ø-kort. Vores bookingsystem genererer automatisk en billet og trækker pengene fra dit tilknyttede betalingskort eller fra dit indestående på kortet. 

Du skal være opmærksom på, at vi ikke kan garantere dig en plads på færgen, hvis du anvender denne løsning, da du ikke har lavet en forhåndsreservation.


Kan man købe Ø-billetter i terminalen?

Vil du være sikker på en plads på færgen, og har du ikke har mulighed for at købe billet online, kan du henvende dig på færgekontoret i vores åbningstid. Vi hjælper gerne.

Du skal medbringe dit Ø-kort, hvis du ønsker at købe en Ø-billet, og have dit registreringsnummer med, hvis du skal have en billet til bil.

Katrine   oe billetter